Les
YAMARIN 53BR: En god konstruksjon
Publisert av: Paul
26-jun-2007
Test 2006
Vår vurdering: 5
Løsningen er vanlig, plasten hvit, stolene standard, skroget normalt og motoren trygg – men ut av ”kjedelige” elementer har Yamarin skapt en veldig bra konstruksjon.
  • Skriv ut:
Yamarin 53BR kjører best av familiebåtene i fem-metersklassen, innredningen er praktisk og linjene helt greie.
 
Yamarin presentert 53BR som en nyhet i fjor. Så veldig lett er det ikke å få øye på ”nyhetene”. Båten har de samme dimensjonene som forgjengeren 5220 og innredningen er lik. Noen detaljer er blitt bedre, blant annet er den håpløse kalesjeflike i underkant av åpningen mellom konsollene erstattet med en hengslet dør, det er innfelt et lite hanskerom i underkant av gass/girspaken, kanten mot stuveromme akter er gjort litt høyere og båten har fått en egne garasje til kalesjen. Det betyr at du ikke trenger å bale med en ”pølseskinn” for å få kalesjen til å ligge trygt. Det er bare å stappe den ned i rommet, som har lokk, i akterkant av tverrbenken.
Det Yamarin ikke har gjort noe med, og som vi fortsatt ikke liker er hekken. Den er for rund og såpeglatt etter vår mening. Men Yamarin har i det minste laget stuverom til kjetting og tauverk både for og akter.
 
Fint skrog


Vi har tidligere kjørt Yamarin 5220 i sammenlikningstester med tilsvarende båter fra blant annet Ryds og Askeladden. Etter vår mening har det desidert beste skroget i denne klassen. Båten er harmonisk, den takler bølgene på en behagelig måte og innbyr til mer sportslig og aktiv kjøring enn passasjerene kanskje vil sette pris på. Den går bra i motsjø og medsjø, men i sidesjø kan det bli en og annen skikkelig hard landing. Skroget er i og for seg streit, men tydeligvis vellykket for 53BR er like bredt som en 59BR.
100 hk er maks motor. Du greier deg med 80 hk, og båten går brukbart med en 60 hk motor også, men det er 100 hesteren som er tingen. Da blir toppfarten nesten 40 knop og den går ikke nevneverdig ned med fire – fem personer om bord. Ønsker du deg en marsjfart på ca 26 knop, er bensinforbruket omtrent det samme enten det henger en 60 hester eller en 100 hester på hekken av båten. Og lydnivået blir langt mer behagelig når 100 hesteren kan tasle på 4400 o/min, mens 60 hesteren må pines godt over 5000 omdreininger. Forbruket ligger på 17 – 18 liter bensin i timen, eller ca 0,7 liter pr nautisk mil.
 
Tradisjonell innvendig
Yamarin har bygd en helt vanlig bowrider. Det er noen sitteplasser forut, to seter bak vindskjermen som er betydelig bedre og mer komfortable enn de plaststolene Yamarin brukte før. Du sitter godt, har fin fotstøtte under dashbordet og god kontroll med rattet og den sidemonterte enspakskontrollen. Vindskjermen luter ganske mye. Den gir god beskyttelse og er stødig å holde seg fast i. Tverrbenken akter, som skjuler et stort stuverom samt batteriet, er grei nok, men ikke direkte komfortabel. Cockpiten er ikke veldig stor, så med fem personer på tur er bevegelsesmulighetene begrenset. I hver av de sidemonterte konsollene er det store stuverom med plass til det meste. Stuverommene har også luker med en fornuftig størrelse.
Yamarin er designmessig ikke verdens mest spennende båt, men linjene er harmoniske. Uten teak på dørken får den et preg av plastic-fantastic, men det kan du leve med i vissheten om at båten er solid og har utmerket plastfinish. 90 liters tank er standard. Dashbordet er kjedelig, men såpass stort at det går greit å ettermontere for eksempel en kartplotter på brakett.
 
5 Yamarin 53BR er en fornuftig landstedbåt. Den er godkjent for 7 personer, har praktisk innredning og et meget godt, lettdrevet skrog. Innredningen er praktisk, båten er velbygd men den fremstår som litt ”kiip”.
 
TEKNISKE DATA
Lengde: 5,19 meter
Bredde: 2,20 meter
Vekt uten motor: 600 kg
Motor: Yamaha F100
Bensintank: 90 liter
Pris 2007: Kr 244 877
 
FART
Yamarin 53BR + Yamaha F100
2 personer om bord
Turtall Knop
1000    3,9
2000    6,3
2500    8,3
3000    15,5
3500    20,8
4000    25,0
4500    28,9
5000    34,2
5600    38,0